MozCamp: Det store billede

Af Jesper Kristensen, 22-11-2011 22:20

Fra Mozilla Camp Europe 2011 i Berlin, 12. - 13. november.

Resume: Mozilla har opnået at skabe frit valg af webbrowser på PC’en og har fået gang i videreudviklingen af den åbne web-platform, som var gået i stå med IE6. Mozilla har brug for en ny mission. Der er masser af trusler mod Mozillas værdier fra andre steder end browsermarkedet, og Mozilla kæmper med at finde ud af hvilke kampe de vil tage op, og hvor energien skal fokuseres.

Mozilla har som organisation en klar vision beskrevet i Mozilla Manifesto. Mozilla har siden fødslen i midten af 90’erne haft en mission om at realisere denne vision ved at skabe frit valg blandt webbrowsere på PC’en. I starten så det umuligt ud, men i dag er der flere spillere, der alle kæmper hårdt for at bringe web-platformen fremad med nye innovative tiltag baseret på åbne standarder. Hver ny version af Internet Explorer er blevet bedre og bedre, og vi er derfor nået meget tæt på målet om at alle brugere skal have en ordentlig browser, uanset hvilken browser de bruger.

Mozilla har fuldført denne mission, og det er efterhånden nogle år siden. Der skal dog stadig en del arbejde til for at vedligeholde denne succes. Ellers risikerer vi at nye uviklinger i webteknologier ikke vil være baseret på åbne standarder og til brugerens bedste. Men en organisation kan ikke leve på at vedligeholde status quo. Specielt ikke en organisation som Mozilla, der lever af passion og indlevelse fra en stor gruppe af frivillige som mig selv. Vi er nødt til at have et klart mål for hvad vi vil ændre.

Men selv om den oprindelige mission er fuldført, er der stadig brug for Mozilla. Mozillas idealer og vision går langt ud over frit browservalg på PC’en, og der er mange problemer at tage fat på. Mozilla har derfor gennem det sidste års tid forsøgt at finde ud af hvilke problemer vi skal kaste vores energi over. For vi har masser af energi og en masse frivillige, som vil hjælpe til, og det må ikke gå til spilde.

Her er nogle af de områder, som Mozilla undersøger:

  • Identitet: Vi ser i stigende grad at Facebook, Twitter og Google bliver identitets-udbydere, hvor du ikke kan logge ind på en hjemmeside, hvis du ikke bruger fx Facebook. Det er en bekymrende udvikling, og det forsøger Mozilla at gøre noget ved med BrowserID.
  • Deling: At dele hvad vi finder online er en central del af hvad vi laver på nettet. Der er efterhånden Facebook Like og Google +1-knapper overalt. Men hvis en hjemmeside kun har en Facebook Like-knap, er det svært at dele den på Google+ eller omvendt. Samtidigt gør knapperne det muligt for de sociale netværk at spore os, ikke bare på tværs af deres egne websider, men på tværs af alle websider. Det forsøger fx Firefox Share at gøre noget ved.
  • Data: Stadig mere af vores data ligger "i skyen". Men hvordan sikrer vi at vi som forbrugere selv har kontrol over vores egne data og hvad den bruges til? Et eksempel på Mozilla og data i skyen er Firefox Sync. Med Firefox Sync kan du synkronisere bogmærker, historik, gemte adgangskoder og indstillinger mellem dine computere, smartphones og tablets, men det hele foregår krypteret med en hemmelig nøgle, som kun du, og ikke engang Mozilla kender.
  • Mobil: Hvis PC’erne før var fuldt domineret af IE6, så er mobilenhederne i dag domineret af neddroslede udgaver af WebKit. Mange mobil-websider er i dag derfor lavet til kun at virke i WebKit. Mozilla vil ændre på denne situation, og kommer snart med en markant forbedret Firefox til Android.
  • Mobil OS: Hvor vi på PC’en nu har frit valg af browser, har langt de fleste mobil-platforme en tæt knytning mellem sky-services, browser, operativsystem og hardware. Det er fx ikke muligt at installere en separat browser på hverken iOS eller Windows Phone. Mozilla eksperimenterer derfor med Boot 2 Gecko (B2G), som er et nyt webbaseret styresystem til mobiltelefoner.
  • Apps: Apps på mobile enheder er blevet meget populære, men de har mange ulemper. De er alle låst til en bestemt platform og til en bestemt app store. Mozilla arbejder på åbne web apps, som har alle fordelene uden ulemperne.
Hvor Mozilla før i tiden hovedsageligt har fokuseret på en ting (Firefox), forsøger de nu at sprede deres fokus over mange forskellige områder, hvilket jeg ser som en risiko. Mozilla har tidligere haft svært ved at holde et fornuftigt fokus på andre projekter end Firefox, som fx Thunderbird, og spørgsmålet er, om det vil gå bedre nu, hvor de forsøger at fokusere på hele seks forskellige ting. Alle de seks emner er vigtige, og de er gode kandidater til problemer, som Mozilla kan tage op og have en god indflydelse på. Men jeg tror Mozilla er nødt til at begrænse sig, og vælge at fokusere på et eller nogle få af disse områder, ellers risikerer vi at ende med et Mozilla, der ikke hænger sammen og ikke fungerer.

Men hvem ved. Alle sagde at det var umuligt at slå Internet Explorer af banen, så hvorfor skulle Mozilla ikke kunne gøre det umulige igen?