Firefox i organisationer

Af Jesper Kristensen, 30-06-2011 22:12

Ugens store samtaleemne i Mozilla-land handler om Firefox i større organisationer, som fx virksomheder, offentlig administration og skoler.

Mozillas fokus har altid været de private brugere, men organisationer er selvfølgelig velkomne til at bruge Firefox i deres store komplekse IT-setups, hvis de bare selv gør arbejdet. Mozilla vil ikke bruge tid/penge/fokus på at lave specielle løsninger til dem.

Kort før udgivelsen af Firefox 4 offentliggjorde Mozilla rapid release planen, som skal hjælpe os med at lave en endnu bedre Firefox endnu hurtigere med de ressourcer vi har. Det er en plan der giver Mozilla mulighed for at agere hurtigere og fokusere mere på at arbejde fremad i stedet for bare at holde det eksisterende kørende.

En del af planen er at Firefox automatisk opdateres hver sjette uge til den nyeste version, som både indeholder ny funktionalitet og sikkerhedsrettelser. Før i tiden var der lang tid mellem ny funktionalitet, og de jævnlige automatiske opdateringer indeholdt for det meste kun sikkerhedsrettelser.

Ved udgivelsen af Firefox 5 tre måneder senere opdagede en del af IT-afdelingerne rundt omkring den nye plan. Den passer ikke alle, da nogen IT-afdelinger bruger måneder på at teste browsere med nye funktioner før opdateringen sendes ud til organisationen, hvilket ikke er muligt med kun seks uger mellem opdateringer. Det har skabt en del misforståelser og ophedet debat. Jeg vil ikke prøve at beskrive forholdende, da jeg ikke har nok forstand på IT i store organisationer til at gøre det. I stedet vil jeg henvise til Ars Technicas beskrivelse, som er værd at læse.